+45 51917135 kontakt@lachika.dk

Et modefænomen

Fra mandag d. 5. august til lørdag d. 10. august 2019 var der modeuge i København, og 3000 gæster og tilskuere rykkede, til åbningsshowet, ind i Forum. Åbningsshowet var som noget nyt blevet åbnet for “normale mennesker” eller for forbrugerne, som de selv beskrev det. Resten af de shows som er på catwalken til modeugen, er kun for inviterede. Hele det her fancy koncept, er jo i og for sig fint og spændende og endda magisk. Derudover bidrager modeugen til flere værdifulde aspekter for Danmark både nationalt og internationalt bl.a. i forhold til økonomi, branding , kunst og fokus på kreativitet. Der hvor jeg bliver udfordret er, at det hurtigt bliver modeugen og de shows, samt de personer der må deltage, som dikterer moden og de kommende trends. 

Ved showet var der bl.a. danske brands som Munthe, Ganni, Baum und Pferdgarten, By Malene Birger og Saks Potts og udenlandske mærker som Tommy Hilfiger, Filippa K, GAP og Zadig et Voltaire. Alle sammen mærker som kun kan betales med en ret så klækkelig sum penge. Det er der jo altså heller ikke noget galt med, men i min verden skal mode være for alle, det skal være nuanceret, inspirerende og autentisk. 

Men hvad er mode egentlig? 

Ifølge diverse opslagsværker, elektroniske som fysiske, så defineres mode som noget i retningen af; “en tendens eller en tilbøjelighed til at modefænomenet “ternet stof” for eksempel udvikler sig til at blive populær og styrende for en kortere eller længere periode.”

Her snakker vi først og fremmest om begrebet mode indenfor kategorien beklædning. Mode eller en trend opstår som nævnt som et resultat af at en større gruppe, fx. dem der er inviteret til modeuge, mener eller synes at noget er smart og in. Helt ubevidst lader vi os påvirke af, hvad den store gruppe mener og dikterer og så bevæger vi os bare ukritisk, som hovedløse kyllinger rundt og køber alt der er strømmet ind på vores sociale medier under modeugen. 

Mode står ofte i modsætning til stil, hvorfor jeg også foretrækker at læne mig op af begrebet stil. 

Stil defineres nemlig i højere grad med en særlig måde at klæde sig på, ofte uafhængigt eller ihverftfald i mindre sammenhæng med den “gældende” mode. Stil handler for mig om at finde sin egen vej inden for tøjet, at finde frem til netop det der passer til en, som man føler sig tilpas i. Rigtig god stil synes jeg er, hvis man altså interesserer sig for det, når man tør tænke selv, og ikke bare følger moden.

For mig er mode ikke interessant, så længe den alene bæres af modeller på catwalken til diverse modeuger, ej heller interessant hvis den er ensporet og defineret af pris og mærke. Igen her bevæger jeg mig nok over i begrebet stil. For hvis du spørger mig, så bliver mode først rigtig interessant i mødet med forbrugeren og dennes stillingtagen til i hvilken kontekst, de enkelte beklædningsgenstande skal præsenteres i og med. Mode er for alle, og for mig skal der mere til end penge på lommen og 5 min. i Ganni til at slå benene væk under mig – bare kald mig modepoliti. Min veninde beskrev det så sødt og fint med:

Mode er stil og det kommer fra de autodidakte “hverdagskunstnere” som faktisk investerer tid og sig selv i at lyse op i gadebilledet”

Det handler om at turde gå mod det åbenlyse og nogle gange holde fast i et mønster eller et print, hvis man synes, det er flot, uanfægtet den trend som måske har flyttet sig og pludselig ikke er moderne mere.
Set fra et klima-tosse-perspektiv er det heller ikke særlig bæredygtigt at mode og trends skifter så hurtigt.

Så hvorfor ikke forelske os i print, frynser, motiver, og stemninger i stedet for at forelske os udelukkende i trends og modetendenser? 

<3 Julie