+45 51917135 kontakt@lachika.dk

Er du ligesom mig uheldig ikke at kunne tåle laktose eller har du valgt laktose fra af den ene eller den anden årsag, kan du her få nogle af mine bedste tips, som jeg har samlet sammen efter efterhånden at have levet uden laktose i en længere årrække.

1. Sæt dig ind i alle de naturligt laktosefrie produkter, der findes
Mælk er ikke alting og det er derfor ikke i alting. For det første findes det pudsigt nok ikke i alle ikke-animalske produkter, så grøntsager, frugter, pasta, nødder osv. er helt sikre at spise. For det andet findes der rigtigt mange alternativer, som fx mandelmælk, kokosmælk, havremælk osv. og tilsvarende yoghurt, fløde og is, som er lavet på disse.

2. Hav altid en laktasetablet med dig, når du skal spise ude
Ja, det er super irriterende, at dine venner ikke altid husker, at fløde har ret meget laktose i sig, men det er mindst ligeså irriterende først at finde ud af det, når du har spist hummersuppen. Jeg har altid en pakke med og nogle gange tager jeg også en pille præventivt. Det er ærgerligt at skulle nyde resten af festen fra toilettet!

3. Sæt dig ind i alle de laktosefrie produkter du kan købe
Da jeg først fandt ud af at jeg ikke kunne tåle laktose, kunne jeg købe en mælk med 3 % fedt – that’s it! Nyd at du kan få næsten alting i en laktosefri version og køb det. Jeg kan anbefale Arla og Naturmælk, som gode mejerier, der har udviklet mange lækre laktosefrie produkter.

4. Forstå hvilke mejeriprodukter, der er laktosefri
Vidste du, at smør er stort set laktosefrit? Eller at en skive gul ost også sagtens kan spises, hvis du er laktoseintolerant? Der er faktisk mange mælkeprodukter, som man roligt kan spise lidt af som laktoseintolerant, så sørg for at sætte dig ind i det før du helt holder op med at spise dem.

5. Chokolade vinder hver gang!
Jaja, du kan ikke spise den lyse mælkechokolade, men den gode nyhed er, at du kan spise alt chokolade, der er ca. +65 %, fordi det er helt mælkefrit. Og chokolade er godt for alting, så slå dig løs!

6. Husk at få mælken fra en anden skummer på kaffebaren
Det er virkelig ærgerligt at have bedt om laktosefri mælk og alligevel gå derfra med mavepine. De fleste steder er gode til at skifte skummer, når de bruger forskellig slags mælk, men vær opmærksom på dette og undgå mavepinen.

7. Find de skjulte laktosefulde produkter
Hvem havde nogensinde gættet at valleprotein kom fra mælken, hvis ikke det stod med fed i indholdsfortegnelsen? Rigtigt mange proteinprodukter indholder valleprotein, så vær opmærksom inden du kaster dig ud disse. Derudover er der også ofte mælk i boller og andre gærdeje, så hold endelig øje med indholdsfortegnelsen inden du slår dig løs.

8. Sorbet er mælkefrit
Du har sikkert tænkt, at du aldrig kan spise is igen, men vent! Sorbet er helt uden mælk og derfor helt sikkert at kaste sig ud i. Ja, det er ikke det samme, men man skal altså heller ikke kemse af en mørk chokoladesorbet. Just saying..

9. Hav altid laktosefrie snacks med
Man ved aldrig hvad der bliver serveret, når man er på udflugter og lignende og hvis du er bare lidt ligesom mig, så gør tanken om at der ikke er noget at spise dig endnu mere sulten. Hav derfor altid et eller andet med, så du kan holde dig kørende. Jeg har tit følgende med: laktosefrit skyr med chia, gulerødder, nøddebarer, proteinshakes, egne boller osv.

10. Går det galt, så går det galt
Kommer du til at spise eller drikke noget, der indeholder laktose, så er det sådan det er. Du får det helt sikkert værre af at gå i panik over det, så slap af. Du er stoppet med at indtage produktet og reaktionen kommer i det omfang, som det nu engang gør. Is på.

Skrevet af Boel
Instagram: @laktosefridk